Sunday 29 March 2015

รถจักรยานยนต์หยุดฉุกเฉิน

ขออภัยสำหรับการแปลที่ไม่ดี รุ่นนี้ทำกับ Google แปลจากต้นฉบับภาษาอังกฤษ


เมื่อคุณได้ใช้เวลากว่า 30 ปีของการมีส่วนร่วมในการฝึกอบรมรถจักรยานยนต์ที่คุณคิดว่าทุกคนเห็นพ้องพื้นฐาน อย่างไรก็ตามในการอภิปรายที่ผ่านมาบนอินเทอร์เน็ตก็เป็นที่ชัดเจนว่าเทคนิคสำหรับการหยุดรถจักรยานยนต์ในกรณีฉุกเฉินที่ไม่ได้มาตรฐานที่ผมคาดไว้ นั่นทำให้ฉันเพื่อหารือเกี่ยวกับเรื่องนี้กับเพื่อนบางคนที่ไม่ได้รู้พื้นฐาน ฉันได้ใช้เวลาหลายปีในการสอนคนที่จะขี่จักรยานในสหราชอาณาจักร มันต้องใช้เวลากว่าห้าปีในการฝึกอบรมครูคนอื่น ๆ ที่จะทำหลักสูตรในการฝึกอบรมขั้นพื้นฐานได้เป็นอย่างดี ฉันประหลาดใจที่การขาดข้อมูลในสุทธิ

ในสหราชอาณาจักรที่เราได้รับการทำหลักสูตรการฝึกขั้นพื้นฐานเป็นเวลาหลายปี ครั้งแรกที่ผมได้เรียนรู้ที่จะขี่ขั้นตอนมาตรฐานสำหรับการหยุดฉุกเฉิน ต่อมาเมื่อผมสอนและเรียนรู้ทฤษฎีนั่งตำรวจขั้นสูงผ่านขี่สูงทุกอย่างเริ่มต้นที่จะทำให้รู้สึกว่าทำไมเราทำมันได้วิธีหนึ่ง ผมเข้าใจว่ามาตรฐานของเราที่มีความคล้ายคลึงกับส่วนที่เหลือของยุโรป ฉันรู้สึกประหลาดใจที่การขาดข้อมูลในสุทธิ

ดังนั้นผมจึงตัดสินใจที่จะลองและใช้ร่วมกับคุณในสิ่งที่เราได้รับการสอนในแอสฟัลต์เป็นเวลาหลายปี
ผมไม่ได้บอกทุกคนที่ไม่ได้ทำมันด้วยวิธีนี้เป็นสิ่งที่ผิด บรรทัดล่างนี่เป็นประสบการณ์ที่ดีที่สุดขึ้นอยู่กับประสบการณ์ของพวกเขาและการฝึกอบรม 'นี้ไม่ได้มุ่งเป้าไปที่มืออาชีพที่มีเทคนิคที่สมบูรณ์แบบ ผมไม่ได้อยู่ที่นี่เพื่อบอกผู้ที่รู้ดีกว่า ถ้ามีคนเพียงแค่บอกคุณสิ่งที่ฉันพูดผิดแล้วไปและพยายามด้วยตัวคุณเอง การปฏิบัติในการหาสิ่งที่เหมาะกับคุณ
สิ่งที่สำคัญคือการปฏิบัติ


นี้ไม่ได้เกี่ยวกับการควบคุมการเบรก แม้ว่าเราจะสัมผัสกับบางแง่มุมของมันนี้เป็นเกี่ยวกับการนำจักรยานไปที่ป้ายที่ไม่มีความตั้งใจที่อื่น ๆ กว่าที่จะหยุดการให้เร็วที่สุดเท่าที่จะทำได้ ฉันได้เห็นมันเป็นที่ถกเถียงกันว่าหยุดฉุกเฉินหนึ่งในสิ่งแรกที่ต้องทำคือดึงในคลัทช์ เมื่อผมถามว่าทำไมเป็นกรณีนี้คำตอบที่ได้รับ "ดังนั้นผู้ขับขี่สามารถเปลี่ยนเกียร์เพื่อที่ว่าเมื่อจักรยานลงผ่านมันในเกียร์แรก. พร้อมที่จะนั่ง"
ขยะ! ในการหยุดจักรยานจากสามสิบไมล์ต่อชั่วโมงก็จะใช้เวลาน้อยกว่าสามวินาที ตราบใดที่คุณให้ความสนใจคุณสามารถใช้จักรยานจากหยุดนิ่งที่จะ 60mph ในหกวินาทีหรือน้อยกว่า ถ้ามีคนดึงคลัทช์ในรถจักรยานยนต์ที่ 60mph ในกรณีฉุกเฉินใด ๆ และพยายามที่จะผิดพลาดลงผ่านเกียร์ในเวลาน้อยกว่าหกวินาทีและคาดหวังว่าตัวเองจะอยู่ในเกียร์แรกเมื่อพวกเขาหยุด ผมขอแนะนำให้พวกเขาไปนั่งรอบบล็อกและพยายามที่จะทำเช่นนั้นจริง

รถจักรยานยนต์เกียร์ synchromesh ชอบที่จะผลักดันในช่วงการเปลี่ยนแปลง มันช่วยให้พวกเขาที่จะเลือกจักรยานเก่าอังกฤษมีแนวโน้มที่จะปล่อยให้นอนอยู่ระหว่างเกียร์ โชคดีที่ไม่ได้เลวร้ายเกี่ยวกับจักรยานที่ทันสมัย​​คุณมีแนวโน้มที่จะพบพวกเขาเมื่อคุณไม่ได้ใช้เก​​ียร์ได้อย่างถูกต้อง มีเหตุผลอื่น ๆ ไม่ได้ที่จะดึงคลัทช์ในเช่นกัน ซึ่งการที่เราจะกลับมา
วันนี้มีจักรยานจำนวนมากที่ติดตั้งระบบเบรกป้องกันล้อล็อก (ABS) เป็นสิ่งที่ดี อย่างไรก็ตามเทคนิคที่ใช้ในการหยุดจักรยานด้วย ABS ไม่แตกต่างกันเล็กน้อย แต่พื้นฐานเดียวกันอ้างถึงคำแนะนำของผู้ผลิต!

ดังนั้นคุณจะเดินทางไปและเด็กวิ่งออกมาในหน้าของคุณ วิธีที่เร็วที่สุดที่จะหยุด?
สิ่งแรกที่ต้องทำคือการปิดคันเร่ง นี้จะเกิดขึ้นเร็วที่สุดเท่าที่เป็นไปได้ถ้าคุณกำลังขี่จับ หนึ่งในเหตุผลนี้ถูกค้นพบเมื่อหลายปีที่ผ่านมาและสามารถมองเห็นได้ในกีฬาที่ทันสมัย​​จักรยาน - ผลักดันฉัน - ดึงการติดตั้งสายคันเร่งของคุณ คุณไม่จำเป็นต้องสองทำไม? มีเพียงคนเดียวรถจักรยานยนต์เก่า 'ดึงเพื่อเปิดสายคันเร่งออกจากที่อยู่อาศัยเค้นในฤดูใบไม้ผลิ แต่แล้วมันถูกค้นพบคุณสามารถปิดการเร่งได้เร็วขึ้นด้วยมือ

อะไรคือสิ่งที่เห็นได้ชัดเมื่อคุณมองออกไปบนถนนลาดยางขี่ผู้สมัครทดสอบในการฝึกการหยุดฉุกเฉินเป็นปัญหาอื่น ๆ ที่มีคนขี่รถครอบคลุม ในสถานการณ์ฉุกเฉินที่พวกเขาไปสำหรับเบรค แต่จะไม่ปล่อยคันเร่งแก้ไขบางอย่างแย่ลงยังคงหมุนรอบเครื่องยนต์เมื่อเบรกโลภ นี้จะได้รับการแก้ไขในเร็ว ๆ นี้กับการปฏิบัติ แต่การปฏิบัติมีการถือครองบาร์เมื่อไม่ได้ใช้เบรกหรือคลัทช์ มันเป็นเรื่องที่จะอยู่ในสหราชอาณาจักรคือการทดสอบที่ครอบคลุมขี่เบรกหมายความว่าคุณจะไม่ถือบาร์และดังนั้นจึงไม่ได้อย่างเต็มที่ในการควบคุมของจักรยาน

ดังนั้นคุณปิดเค้นและความก้าวหน้าที่เริ่มต้นที่จะใช้เบรก ที่นี่เราใช้การอ้างอิงของปืน ตอนนี้ผมรู้ว่าทุกคนไม่ได้มีประสบการณ์ในการถ่ายภาพ แต่คนส่วนใหญ่ได้ดูสกปรกแฮร์รี่ 'ภาพยนตร์หรือสิ่งที่ต้องการหรือเห็น' เด็ก 'ได้รับการถ่ายภาพการเรียนการสอนที่ได้รับการบอกว่า "ไม่ได้ดึงบีบ" ในทริกเกอร์สำหรับปืนก็อาจหมายถึงการเปิดออกไปและหายไปเป้าหมาย ในรถจักรยานยนต์นี้เป็นเพราะสิ่งสุดท้ายที่เราต้องการคือการหลวมฉุดกับถนนและฉกคันโยกเพื่อล็อคล้อพอที่จะบีบวาด

มากที่สุดของรถจักรยานยนต์สามารถทำได้ด้วยการเบรกล้อหน้า ตราบใดที่จักรยานเป็นตรงและคุณมีผู้ผลิตยางรถยนต์ฉุดดีบางอย่างพูดได้ถึง 90% ไปด้านหน้า ในขณะที่คุณใช้เบรกส่วนใหญ่ของน้ำหนักและน้ำหนักจักรยานของคุณถูกโอนไปยังล้อหน้าไปข้างหน้า แต่ตอนนี้ยังทำให้ด้านหลังของจักรยานที่จะยก บางคนบอกว่านี่เป็นข้อโต้แย้งที่ไม่ได้ใช้เบรกหลังที่ทุกคน ในหยุดฉุกเฉินเรากำลังจะสูญเสียการควบคุมของล้อ ที่สำคัญเราใช้ fractionally เร็วกว่าด้านหลัง นี้คือการได้รับการโอนเงินครั้งแรกของน้ำหนักที่ล้อหน้า

เมื่อล้อสูญเสียการติดต่อกับถนนมันจะไร้ค่า ด้วยการใช้การควบคุมเบรกขั้นสูง (และความอุดมสมบูรณ์ของการปฏิบัติ) มันเป็นเรื่องง่ายที่จะใช้จักรยานเพื่อหยุดที่สมบูรณ์แม้จะมาจากความเร็วสูง, การเก็บรักษายางในการติดต่อและการยึดเกาะถนน
นี่คือวิธีที่ดีที่สุดที่จะหยุดในระยะทางที่สั้นที่สุด
ปิดเค้น แต่การรักษาคลัทช์ส่วนร่วมจะช่วยให้เบรกเครื่องยนต์ที่ใช้ ตอนนี้บางคนจะพูดแบบนี้เป็น overkill แต่ยังโบนัส; กับเครื่องยนต์ยังคงขับรถก็มีผลกระทบจากการหยุดล้อหลังลื่นไถลได้ง่ายในขณะที่ความก้าวหน้าลดความเร็ว


เบรกด้านหลังยังจะมีผลกระทบบางส่วน การรักษาของล้อด้านหลังบนพื้นดินที่มีเบรกเท้าและเครื่องยนต์และดึงจักรยานกลับลงมาและทำให้เวลาสั้นหยุดอย่างเห็นได้ชัด
ความสามารถในการเบรกสูงสุดจะทำได้โดยการรักษาทั้งสองล้อเพียงสั้น ๆ ของการล็อกและลื่นไถลออก

(มันเป็นข้อสังเกตว่าใน Roadcraft เป็นยาง 15%. แต่ที่ใช้เวลาการปฏิบัติน้อยและจำนวนมากของเส้นประสาท.)
ฉันมีเพื่อนที่มีกีฬาจักรยานได้ตัดสินใจที่จะพอดีกับรถสองคันดำเนินการในคลัทช์และเบรค พวกเขาให้เหตุผลต่างๆในการอ้างสิทธิ์ปฏิกิริยาที่ดีและสิ่งที่ ผมไม่ได้ที่นี่ที่จะบอกคุณว่ามันเป็นพวกเขาหรือไม่ถูกต้อง ฉันทั้งหมดสำหรับทุกคนมีอิสระที่จะเลือก อย่างไรก็ตามสาเหตุของทั้งสี่นิ้วมือโดยเฉพาะอย่างยิ่งเมื่อมีการใช้คันโยกมาตรฐานจะถูกบันทึกไว้อย่างดี
ถ้าคุณอยู่ในนิสัยของการใช้เพียง 2 คันนิ้วมือแล้วโอกาสที่คุณจะไปที่จะเบรกในสถานการณ์ฉุกเฉินในลักษณะเดียวกับที่คุณมักจะทำ - ด้วยสองนิ้ว

ซึ่งหมายความว่าคันมาตรฐานที่มี 2 นิ้วมือยังคงอยู่ข้างหลังรถได้เป็นอย่างดี มีหลายกรณีที่นิ้วมือถูกบดระหว่างรถและบาร์ ไม่ว่าจะเป็นจักรยานฮิตถนนหรือวัตถุอื่น ๆ นอกจากนี้ยังสามารถนำไปสู่​​การ จำกัด การเคลื่อนไหวของคันโยก
ความสุขที่กลับมาเท่าที่จับเบรก บางทีในกีฬาจักรยานจัดเตรียมไว้สำหรับการติดตามคุณสามารถตรวจสอบทุกอย่างเป็นที่สมบูรณ์แบบ (ครูส่วนใหญ่ยังคงต้องการที่จะติดตามนิ้วมือข​​องคุณทั้งสี่เบรก!) แต่หลังจากชั่วโมงหรือในประเพณีการขี่จักรยานถนนเปิดไม่ได้รับการสนับสนุนโดย บางทีอาจจะเป็นทีมที่ไม่ถูกต้อง หลังจากนั่งที่ดีหรือใช้เบรกได้รับความร้อนและหนัก น้ำมันเบรกเป็น hydroscopic (ดูดซับน้ำของเหลว) พวกเขาสามารถจางหายไปในน้ำเดือดพวกเขาสวมใส่ หลายเหตุผลที่สามารถทำให้เกิดการเบรกไม่ทำงานอย่างถูกต้อง ในกรณีที่คุณต้องการที่จะเสี่ยงของการเกิดอุบัติเหตุ?

มีเหตุผลอื่น ๆ เช่นกันสำหรับการนั่งไม่ได้มีหน่วยความคุ้มครอง ส่วนที่เหลือนิ้วมือข​​องคุณบนคันอาจทำให้เกิดการสึกหรอของบานพับและแม่ปั๊มลูกสูบ นอกจากนี้สิ่งที่แม้แต่สามเณรไปยังจุดต่อไปนี้เมื่อ - ไฟเบรกกระพริบสาเหตุที่พบบ่อยสำหรับการทดสอบอังกฤษล้มเหลวเช่นกัน
มันได้รับการกล่าวว่าการขี่ในเมืองที่มีจำนวนมากของยานพาหนะในพื้นที่ขนาดเล็กที่ครอบคลุมเบรกหน้าเป็นวิธีที่ดีที่สุดที่จะขี่ "ดังนั้นคุณจึงสามารถตอบสนองได้อย่างรวดเร็ว" แม้ว่าเมืองจะได้รับใกล้แออัดมากขึ้นและส่วนตัวผมชอบที่จะลองและจัดหาพื้นที่ปลอดภัยรอบตัวเองไม่จำเป็นต้องให้ฉันเพื่อให้ครอบคลุมเบรก ในเมืองความเร็วช้าจริงๆในการหลบหลีกความเร็วช้ารอบคนเดินเท้าและผู้ใช้ถนนอื่น ๆ เค้นควบคุมความเร็วช้า / คลัทช์ / เบรกหลังเป็นวิธีที่เหมาะกับสภาพแวดล้อม

ดังนั้นหากคุณต้องการที่จะฝึกที่นี่เป็นรายการตรวจสอบ รับเพื่อนที่จะช่วยให้ไปที่พื้นที่ที่เงียบสงบโดยเฉพาะอย่างยิ่งกับเด็กเล่นและการ จำกัด ความเร็วที่สูงขึ้น รับคู่ของคุณจะดูหลังของคุณและเพียงแค่ให้คุณสัญญาณที่จะหยุดได้อย่างปลอดภัย เมื่อคู่ของคุณลงก่อนแล้ว: -
หยุดฉุกเฉิน
1 / ปิดเค้น
2 / เบรก
3 / กลับเบรก (ช่วงเวลาหลังจากที่ด้านหน้า)
4 / บีบวาด!
5 / ก้าวหน้าหนักจนความเร็วจะหายไปแล้วกลับมานั่งเล็ก ๆ น้อย ๆ ในขั้นตอนต่อมาก่อนที่คุณจะหยุด (I เนื่องจากกองกำลังที่ผสมผสานกันอย่างลงตัวของความเร็วที่ไ​​ด้รับการสูญเสียและเพิ่มความเสี่ยง. ล้อ​​หน้าลื่นไถลด้านล่างนี้ )
6 / พยายามที่จะทำทุกการเบรกของคุณกับจักรยานตรงและเป็นเส้นตรง
7 / ปล่อยคลัทช์เพียงอย่างเดียวไม่ต้องกังวลเกี่ยวกับเรื่องนี้ หยุดกังวลเกี่ยวกับ
8 / เมื่อคุณมีหยุดฉุกเฉิน - มองอยู่ข้างหลังคุณ!

Saturday 28 March 2015

Stopping a motorcycle in an emergency

When you have spent over 30 years involved with motorcycle training you assume that everyone accepts the basics. However in recent discussions on the internet in became apparent that the technique for stopping a motorcycle in an emergency was not as standard as I expected around the world. That lead me to discuss the matter with friends some of whom also did not know the basics. I have spent many years teaching people to ride bikes in the UK. Spent over fifteen years down training other Instructors to do basic training courses as well. 

In the UK the basic training syllabus has been laid out for many years. When I first learned to ride ready for my test the procedure for an emergency stop was rigidly laid down. Only later on when I because an Instructor and also learned Advanced Riding Theory via Police Advanced Riding Instructors did everything start to make sense as to why we do it one way. I understand that our standards are similar to the rest of Europe. But was surprised at the lack of information on the net.

So I decided to try and share with you what we have been teaching on the tarmac for years now.
I am not saying everyone who does not do it this way is wrong. The bottom line here is 'best experiences based on years of experience and training'. This is not aimed at experts who have there own perfected techniques. I am not here to dictate to those who know better. Just if someone tells you what I am saying is wrong then go and try for yourself. Practice, find out what works for you.

The important thing is to practice.



This is not about controlled braking. Although we will touch on certain aspects of it, this is about bringing the bike to a halt without any other intention than to stop as quick as you can. I have seen it argued that in an emergency stop one of the first things to do is pull in the clutch. When I asked why this would be the case the main answer has been “so that the Rider can change down through the gears so that when the bike stops it will be in first gear. Ready to ride away”.

Rubbish! To stop a bike from thirty miles per hour it takes less than three seconds. Long as you are paying attention you can bring a bike from 60MPH to a standstill in six seconds or less. If someone pulls a clutch in on any motorcycle at 60mph in an emergency and tries to crash down through the gears in less than six seconds and expects themselves to be in first gear when they stop. I suggest they go ride round the block and actually try doing so.

Synchromesh motorcycle gear boxes like to be driven between gear changes. It helps them select. Old British bikes were prone to false neutrals between gears. Thankfully not so bad on modern bikes, you only tend to find them when you don't use the gearbox properly. There are other reasons for not pulling the clutch in as well. Which we will come back to.

These days there are also many bikes fitted with Anti Lock Brakes (ABS). This is a good thing, however the techniques used for stopping a bike with ABS do differ slightly. But the basics are the same. Refer to manufacturers instructions!



So you are riding along and a child runs out in front of you. What's the quickest way to stop?

First thing to do is close the throttle. This will happen the quickest if you are riding gripping the grips and not as many claim – when you are already covering the levers. One reason for this was discovered many years ago and can be seen on all modern sports bikes – the push me – pull you throttle cable set up. Why do you need two? Old motorcycles only had the one 'pull to open' throttle cable, the closing of the throttle relied on a spring. But then it was discovered you can close the throttle quicker by hand.

What becomes obvious when you are out on the tarmac watching Riding Test Candidates practising emergency stops is the other problem with people who ride covering the levers. In emergency situations they go for the brakes but don't release the throttle properly, some, worse still, rev up the engines when grabbing for the brake. This is soon rectified with practice. But that practice includes holding the bars when not using the brake or clutch. It is also deemed at UK test standard that riding covering the brakes means you are not holding the bars and therefore not fully in control of the bike.

So you close the throttle and progressively start to apply the brake. Here we use the reference of a gun. Now I know everyone does not have experience of firing a gun, but most people have watched a 'Dirty Harry' film or something like that, or have seen the 'kid' being taught to shoot being told “Squeeze don't Pull” on the trigger. For a gun it can mean veering off and missing the target. On a motorcycle this is because the last thing we want is to loose traction with the road and a snatch at a brake lever can be enough to lock a wheel. Squeeze don't Pull



Most of the motorcycles braking can be done with the front wheel. Long as the motorcycle is upright and you have good traction some tyre manufacturers say up to 90% can be front. As you apply the brake most of your weight and the bikes weight is being transferred forward down on to the front wheel. But this also causes the rear end of the bike to lift. Some say this is an argument for not using the back brake at all. In an emergency stop we would class the rear wheel lifting as a loss of control. Importantly we apply the front fractionally earlier than the rear. This is in order to get the initial transfer of weight down onto the front wheel.

Once a wheel has lost contact with the road it is worthless to you as far as stopping in concerned. With the controlled progressive use of the front brake (and plenty of practice) it is easy to bring a bike to a complete stop even from high speeds, keeping both tyres in contact and gripping the road.
This is the best way to stop in the shortest distance.

Closing the throttle but keeping the clutch engaged also allows engine braking to be used. Now some will say this is overkill but there is also a bonus; with the engine still driving it has the effect of stopping the rear wheel skidding so easily, while also progressively decreasing the speed.

Applying the rear brake will also have some effect. Keeping the rear wheel on the floor with combined engine and foot braking pulls the back of the bike down and makes for a noticeably shorter stopping distance.

Maximum braking ability is achieved by keeping both wheels just short of locking and skidding out.
(It's actually listed in Roadcraft as 15% slip, but that takes a little practice and a lot of nerve.)

I have friends with sports bikes who have decided to fit two finger operated levers for clutch and brake. They give various reasons for claiming better reactions and stuff. I am not here to tell them or you that it's wrong. I am all for everyone having the freedom to make the choice. However the reasons for using all four fingers, especially when using standard levers, are well recorded.

If you are in the habit of only using 2 fingers on a lever then the chances are in an emergency situation you will go for the brake in the same manner as you usually do – with two fingers.
This means with standard levers there are 2 fingers still behind the lever as well. There have been many cases where fingers get crushed between lever and bar. Either as the bike hits the road or another object. It can also lead to restricted movement in the lever.

Now I have heard it argued that someone’s levers “never come that far back”. Maybe on a sport bike prepared for the track you can almost be sure all is perfect ( most track instructors still want you to use all four fingers!) But on the open road after an hour or mores riding on a bike not supported by a race team, then maybe all is not perfect? After a good ride or heavy use brake systems get hot. Brake fluid is hydroscopic (fluid that absorbs water). They can fade, water boils, They also wear. Many reasons can cause the brake system to not operate correctly. In an emergency do you want to gamble on restricting the movement of the lever just in case your harder grip and circumstances cause it to travel more than usual?

There are other reasons as well for not riding covering the levers. Resting your fingers on the levers can cause wear on the hinge and master cylinder piston. Also the thing that even a rookie Instructor will spot when following – a flashing brake light. A common reason for a British test fail as well.

It has been said that in City riding with lots of vehicles in a small space that covering the front brake is the best way to ride “so that you can react more quickly”. Although congested city riding can get very up close and personal, I much prefer to try and keep a safety area around myself that does not require me to keep a brake covered. At really slow inner city speeds with slow speed manoeuvring around pedestrians and other road users, then the slow speed control Throttle/Clutch/Rear-brake approach would be better suited to the environment.



So if you want to practice this here is a check list. Get a mate to help. Go to a quiet area. Preferably with no kids playing and a higher speed limit. Get your mate to watch your back and only give you a signal to stop when its safe. When your mate gives you a pre determined signal then:-

Emergency Stop

1/ Close Throttle,
2/ Front Brake
3/Back Brake (a moment after the front)
4/ SQUEEZE don't pull!
5/ Progressively harder on, until most of the speed is lost, then relax back a little in the later stages before you stop (this I due to the forces relaxing as the speed has been lost and the increasing risk of a front wheel skid due to this effect.)
6/ Try to do all your braking with the bike upright and going in a straight line.
7/ Leave the clutch alone, don't worry about it. Worry about stopping.
8/ Once you have stopped in an Emergency – LOOK BEHIND YOU!



Further reading:-
http://www.roadcraft.co.uk/motorcycle-roadcraft